יום ראשון, 18 בפברואר 2024

קרוב לי יותר הירח

קרוב לי יותר הירח / ענת בן יוסף

עלילת הספר שלפניכם לוקחת אותנו אל קורותיהם של שני אחים אשר נולדו לאותו האם ולאבות שונים בהפרש של 15 שנים זה מזה. אירנה, האם חוותה פעמיים נטישה מצד שני הגברים שהתנערו כל אחד בתורו מהאחריות על בנו והותיר את גידולו לאירנה אשר מצאה את עצמה בעל כורחה נושאת לבדה בעול הפרנסה. 

איליה, בנה הבכור שראה את אביו פעמים ספורים בלבד, נאלץ לטוס לישראל לבדו מאחר ואימו התקשתה לפרנס גם אותו וגם את אחיו הפעוט. איליה הגיע לקיבוץ עם עוד נערים בני גילו. הוא גילה חיים שונים ממה שהכיר, עם פעילויות מידי יום ואוכל בשפע, בניגוד לאופן שבו חי ברוסיה. בקיבוץ הצמידו לו משפחה שתאמץ אותו לביתה במהלך 3 השנים שיעביר בישראל, אבל למרות הימים רוחשי הפעילות, איליה הרגיש בדידות עמוקה. הוא היה נער חסר ביטחון ושקט שלא אוהב להתבלט ,ואולי משום כך מצא את עצמו מתחבר עם השותף שלו לחדר שהיה נער פראי, חצוף שאחרים שמרו ממנו על מרחק. הבחירות שאיליה יעשה בחייו יובילו אותו אל עבר מסלול חיים שברירי אשר בו אי הוודאות שולט.

נתי הוא בנה הצעיר של אירנה ואחיו של איליה. הוא לא ממש הכיר את אחיו הגדול שעזב לישראל כשנתי היה תינוק. כמו איליה, גם נתי גדל ללא אב נוכח. כעבור שנים, כשהוא ואימו עלו לישראל, הוא פגש לראשונה באביו, אך די מהר הקשיח את ליבו כי הבין שמה שניתן לו יכול להילקח ממנו מהיום למחר. נתי ימצא את עצמו במשפחת אומנה מאחר ואימו לא הייתה במצב שבו יכלה לטפל בו. נתי חווה אירועים מצלקי נפש שהשפיעו עליו עמוקות, ולקח לו זמן להתחיל ולבטוח באנשים ועוד יותר זמן בכדי להעז ולשתף בכל מה שהעיק על ליבו כבר תקופה ארוכה.

זהו סיפורם של שני אחים שידעו עליות ומורדות בחייהם. הם נאלצו להתמודד מול נטישה, קשיים כלכליים, בדידות, חרדות, התמכרויות, תחושת זרות וקשיי התאקלמות. הן איליה והן נתי חפצו במשפחה, במקום שיוכלו לקרוא לו בית. מקום שיאפשר להם להרגיש בו בנוח, שייתן להם תחושת שייכות אמיתית. שני האחים היו מאוד שונים זה מזה. האחד התקשה להתאקלם במציאות הישראלית, בעוד שהאחר הרגיש ישראלי די מהר ואילולא הבעיות המשפחתיות היה יכול להשתלב היטב כאילו גדל בישראל מאז ומתמיד. 

הספר היה מקסים בעיני. הוא כתוב בצורה נפלאה, קולחת, רגישה, מלאת חמלה ואנושיות. הסיפור מחולק לשלושה חלקים. בחלקו הראשון והארוך ביותר מסופר בגוף שלישי סיפורו של איליה מימי ילדותו ברוסיה ועד שנות נעוריו בישראל. בחלק השני מוצג בגוף ראשון לרוב, נקודת המבט של נתי על חוויותיו לאורך השנים מתקופת היותו במשפחת אומנה ואלך, כשתוך כדי ישנם אזכורים לאירועים מכוננים בחייו. בחלק השלישי והקצר מתוארים הימים שלפני סצנת הסיום של הספר שהייתה בעיני מאוד נוגעת ומרגשת. אני מאוד אהבתי את הספר ועל כן ממליצה עליו בחום! 

265 עמודים
עריכה: אפרת אדיר
הוצאה עצמית
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...