יום חמישי, 22 בפברואר 2024

ציידת היתומים

ציידת היתומים / אלן מארי וייזמן

עלילת הספר מתרחשת בפילדלפיה של שנת 1918 ומספרת את סיפורה של פיה לאנגה, אשר בהיותה ילדה קטנה הוריה החליטו להגר מגרמניה לאמריקה וחלמו להעניק עתיד טוב יותר לילדיהם. כשהשפעת הספרדית התפרצה, פיה בת ה -13 מצאה את עצמה לבדה בעולם. אביה התגייס לצבא ונלחם, אמה לא שרדה את המגפה ואחיה התאומים נעלמו מן הבית בזמן שפיה יצאה לחפש אוכל עבור אחיה הפעוטים והתמוטטה ברחוב.

ברניס גרובס מתגוררת באותה שכונה דלה שבה מתגוררת פיה. ברניס איבדה את בעלה וכעת גם את בנה התינוק שמת מהשפעת בעודו בזרועותיה. ברניס השבורה רצתה למות וללכת אחרי בנה. אבל כשהיא מבחינה בפיה יוצאת מביתה כשהמגפה משתוללת בחוץ, היא לא מבינה איך אמה של פיה מאפשרת לה לצאת החוצה. סקרנותה מביאה אותה למפתן ביתה של פיה ושם היא מגלה את התאומים ומקבלת החלטה הרת גורל עבור רבים.

מכאן ואלך, לברניס משימה לטהר את רחובות מולדתה מילדים של מהגרים על ידי מסירתם למשפחות אמריקאיות על מנת שיגדלו כאמריקאים אמיתיים וישכחו משורשיהם. ובחזרה לפיה, למרות שמדובר בנערה צעירה, היא לוקחת על עצמה את המשימה להשיב אליה את אחיה האבודים ומתפללת שהם עודם בחיים. האם תזכה לראות שוב את אחיה? מה יעבור עליה מרגע הישארותה לבד בעולם? את התשובות לכך תמצאו ברומן ההיסטורי הסוחף: "ציידת היתומים"!

הספר היה מצוין בעיני וחוויית הקריאה שלי הייתה מאוד טובה. העלילה ריתקה אותי למן הפרק הראשון והייתי ממש סקרנית לגלות מה יקרה עם פיה שנותרה לבד, דווקא בתקופה כל כך קשה ופגיעה. יש הרבה קטעים עצובים בספר עם תיאורים קשים אודות תוצאותיה של ההידבקות בשפעת הספרדית. אבל יחד עם זאת, התקשיתי להניח את הספר הנהדר הזה מהיד. דמותה של פיה הייתה מאוד נוגעת ללב בעוד שזו של ברניס עוררה חלחלה ובאמצעותה הדהדו מעשי רוע, גזענות ואפליה. 

הספר כתוב היטב והסופרת היטיבה לתאר את המצוקה והפחד ששררו ברחובות עם התפרצות השפעת הספרדית. בדברי הסופרת שמופיעים בסוף הספר היא שיתפה בכך כי כתבה את הספר זמן קצר לפני התפרצות הקורונה וכי מי היה יכול לתאר לעצמו שמגפה איומה שכזו תפרוץ? ואכן, קשה שלא להשוות בין שני המצבים אשר פגעו בכל כך הרבה אנשים. אני נשאבתי לגמרי לעלילה אשר שמרה על עניין לכל אורכה ולכן ממליצה מאוד על הספר העוצמתי הזה. 

439 עמודים
מאנגלית: עידית שורר
הוצאת מטר 
שנת הוצאה: 2024

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...