יום חמישי, 21 במרץ 2024

נצחי

נצחי / ליסה סקוטוליני

הספר שלפניכם הוא אמנם דמיוני, אבל הוא נכתב לאחר מחקר שערכה הסופרת אודות תקופת השואה באיטליה. לצד העלילה הדמיונית, הסופרת שילבה גם התרחשויות היסטוריות אמיתיות כמו גירוש היהודים מגטו רומא ואף אזכור של דמויות אמיתיות שאותם היא שילבה בעלילה כדמויות רקע.

אליזבטה, מרקו וסנדרו גדלו יחד ברומא, הפכו לחברים הכי טובים והיו בלתי נפרדים. כשהפכו לנערים, מרקו וסנדרו הבינו כי אהבתם נתונה לאליזבטה וזו מצידה התלבטה מי מבין השניים באמת נמצא בליבה. כשרוחות המלחמה הגיעו לאיטליה, החיים השלווים של תושביה הפכו לכאוס מוחלט וכל התוכניות והחלומות של האנשים התמוססו לנגד עיניהם. 

מרקו, כמו אביו, היה פשיסט ותומך נלהב של ה"דוצ'ה". סנדרו היהודי שגר עם משפחתו בגטו החל לחשוש מהעתיד לבוא, אך אביו היהודי הפשיסט ביטל את חששותיו והאמין כי לא נתונה סכנה ממשית לו ולמשפחתו. ואליזבטה נאלצה להתמודד בכוחות עצמה עם תפניות החיים לאור הקשיים שנקרו בדרכה והספקות שמצאה בליבה. כשברקע כל ההתרחשויות, הנאצים מאיימים על איטליה שבה שוררת כבר זמן מה אי וודאות.

זהו סיפור על שלושה צעירים אשר נאחזים בחברות, בתקווה, באחווה ובאהבה דווקא בזמנים קשים ואפלים. הסיפור אשר התרחש בתקופת השואה ברומא היה מעניין ומרתק וגם מאוד עצוב בשל אכזריותם של הנאצים. בזכות הספר נחשפתי לאופן ההרואי שבו הצליחו להסתיר יהודים במרתף בית חולים בתואנה שמדובר בחולים שנדבקו בווירוס קשה ומאוד מדבק בשם "K", מה שגרם לנאצים לוותר על הכניסה לאזור ובכך נצלו חייהם של כל אותם יהודים ששהו במיטות בית החולים. 

הכתיבה בספר הייתה טובה וקולחת, אם כי הספר היה ארוך מידי לטעמי ומודה שהחלק הרומנטי בסיפור פחות הצליח לרגש אותי ולא ממש התחברתי לדמויות המרכזיות. לעומת זאת, דמותה של "נונה" הקשישה הצינית עם הלב הענק, בעלת מסעדת הפסטה המפורסמת שהכינה במו ידיה את הבצק לפסטה, הייתה מקסימה בעיני ושובת לב באישיותה הכובשת.

שורה תחתונה: רומן היסטורי המתרחש בתקופת מלחמת העולם השנייה ומציג נקודת מבט איטלקית על אחת התקופות האפלות בהיסטוריה של אירופה.

522 עמודים
מאנגלית: שאול לוין
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2024

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גן החורף

גן החורף / כריסטין האנה מרדית' ונינה, שתי האחיות לבית ויטסון שונות האחת מן השנייה כמו שמן ומים. מרדית' נשואה ואם לשתי בנות בוגרות. ה...