יום שני, 22 באפריל 2024

רסיסי לילה

רסיסי לילה / אילה דקל

תכירו את יערה. היא נשואה למיכאל והשניים הורים לתום הקטנה. יערה היא מרצה להיסטוריה ששואפת להתקדם באקדמיה שבה היא מועסקת. לכן, כשהיא נבחרת לטוס לניו יורק ולהרצות באוניברסיטת קולומביה, היא מבינה כי מדובר בהזדמנות חד פעמית שהיא לא יכולה לוותר עליה. הבעיה היא העיתוי היות ויערה זה עתה התבשרה כי אמה חולה וימיה ספורים ואין שום דבר שהיא יכולה לעשות לגבי זה. לאור מצבה של האם, ביערה מתחזק הרצון לגלות מי היה אביה אותו היא לא הכירה. מאז ומתמיד, התא המשפחתי שלהן היה מורכב מיערה ואמה והאם שלא אהבה לחשוף הרבה והמעיטה במילים מעולם לא דיברה עם יערה על האב. 

הבחירה ביערה לטוס לניו יורק נבעה לאור מחקר שעשתה אודות חיותה בוסל, אישה אשר בהיותה צעירה הגיעה לישראל יחד עם אהובה במטרה לבנות את הארץ במו ידיהם. וכך, אנו מתוודעים לסיפורה של חיותה, מי שהותירה את הוריה ומשפחתה המורחבת מאחור ויצאה למסע מפרך אל עבר ארץ ישראל יחד עם אהובה, יוסף שהצליח להדביק את חיותה בהתלהבותו מהעלייה ארצה. יוסף מאז ומתמיד היה צעיר אשר סחף אחריו את האנשים הסובבים אותו וחיותה ציפתה ליום שבו תזכה לבנות עימו משפחה.

אבל היום עוד רחוק היות והמטרה העיקרית של שהייתם בארץ הינה עבודות האדמה והדאגה לקבוצה שהתלכדה בקיבוץ דגניה. חיותה מגלה כי המציאות רחוקה מארץ ישראל עליה חלמה. בעוד שהיא רצתה ממש לקחת חלק בבניית הארץ ולעבוד עבודות כפיים שכם אל שכם לצד שאר הגברים, הקבוצה ראתה בנשים כוח עבודה נחות ובעל חשיבות פחותה. אבל חיותה נלחמה על רצונותיה ולא השתיקה את דעותיה. היא גילתה תושייה ונכונות לעזור ולתרום לכל יהודי באשר הוא, בלי קשר למוצאו ולצבע עורו. 

ובחזרה ליערה, בעת התעמקותה ביומנים של חיותה, היא מצליחה למצוא קווי דמיון בין חייה שלה ושל אמה לבין אלו של חיותה. היא נשאבת לסיפורה של חיותה בו היא גם מוצאת נחמה ובמקביל יוצאת לחקור את שורשיה שלה. את סיפורן של שתי הנשים הללו - האחת מהעבר והשנייה מהווה, תמצאו בספר המאוד מקורי: "רסיסי לילה"!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר המרתק הזה אשר לצד עלילה דמיונית, שילב בתוכו גם את דמותה האמיתית של חיותה בוסל, אישה מעוררת השראה אשר היה מאוד מעניין להיחשף לסיפורה האישי. העלילה נעה בין ההווה שמסופר מנקודת המבט של יערה, לבין העבר שמסופר מנקודת המבט של חיותה. במהלך סיפורה של חיותה, מופיעים לאורך הספר ציטוטים אותנטיים מתוך יומנה האישי, דבר המהווה ערך מוסף לסיפור ומאפשר להיחשף אף יותר לאופייה ולצבע קולה של אותה אישה יוצאת דופן אשר לשמה נחשפתי לראשונה בזכות הספר הזה אשר הרחיב את ידיעותיי. 

גם בחלוף השנים ישנם דברים שלא משתנים. אי אז בארץ בחג הפסח התרחשה המלחמה הגדולה שרוחותיה הגיעו עד לישראל והובילו לגירוש מתיישבים יהודים שעוד לא סיימו לבנות את ביתם וכבר נאלצו לנטוש את המקום שעבדו כל כך קשה להקימו. היה מצמרר לקרוא קטע ספציפי מיומנה של חיותה שבו היא מספרת שלצד הימים הקשים הם המשיכו לחגוג את חג הפסח ולשיר "עם ישראל חי". ובעיתוי זה של ערב פסח החלטתי להמליץ מכל הלב על הסיפור הנפלא הזה אשר אותו מצאתי רלוונטי היום יותר מאי פעם. 

212 עמודים
עורכת הספר: אורנה לנדאו
שתיים בית הוצאה לאור 
שנת הוצאה: 2024


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

השחר עולה

השחר עולה / סטיבן קונקולי סטיבן קונקלי חוזר עם עוד מותחן אקשן בלי רגע דל ובו אנו שבים לפגוש בדבין גריי, סוכן מודיעין ו מומחה לריגול נגדי ולמ...