יום שבת, 18 במאי 2024

מוכר הספרים מפירנצה

מוכר הספרים מפירנצה / רוס קינג

וספסיאנו דה ביסטיצ'י וכתבי-היד המאוירים של הרנסנס

רוס קינג, כותב הספר שהינו מומחה מוכר לרנסנס האיטלקי, ערך מחקר מקיף, עשיר ומלמד על אודות כתבי-היד בפירנצה של המאה ה-15, כשהזרקור מופנה למוכר הספרים וספסיאנו דה ביסטיצ'י, אחד מעמודי התווך של הרנסנס אשר הותיר אחריו מורשת עשירה, אך לא קיבל את ההכרה המגיעה לו וזאת למרות פועלו הרב במשך כל שנות חייו בתור מי שתרם רבות להפקתם של אוצרות אמנות ותרבות ייחודיים אשר משקפים את ההתחדשות האינטלקטואלית והאמנותית שהתרחשה באירופה באותה תקופה.

וספסיאנו החל את דרכו בתחום כתבי-היד בשנת 1433 בהיותו בן 11 בלבד. הוא מונה לעוזרו של בעל חנות ספרים בשם מיקלה גוארדוצ'י ובכך נפתחה בפניו קריירה ארוכה ועשירה אשר במהלכה אף זכה לכינוי "מלך מוכרי הספרים בעולם". עם מותו של גוארדיצ'י הפך רשמית לבעליה של חנות הספרים אשר הפכה למצליחה ביותר בפירנצה. תחילה, וספסיאנו עסק בכריכת כתבי-יד, הפיק כתבים מפוארים עבור אפיפיורים ושליטים, כתב ביוגרפיות של מכריו וברבות השנים אסף כתבי-יד עבור אישיים רבים מרחבי אירופה. נראה כי עם כניסתו של וספסיאנו לתחום, חוקי המשחק של עולם הספרים בפירנצה של תקופת הרנסנס השתנו לבלי היכר ורחוב מוכרי הספרים בפירנצה הפך למקום עליה לרגל עבור כל שוחרי הספרים אשר התאספו בספרייה וניהלו שיחות מעמיקות בנושאי פילוסופיה וספרות. 

מהפכה ספרותית של ממש התרחשה בפירנצה וכשרונו, מיומנותו והבנתו האינטלקטואלית של וספסיאנו הפגישו אותו עם אישיים חשובים ואנשים מלומדים אשר פתחו עבורו דלתות, העשירו את חייו וחשפו בפניו עולם מרתק, והוא מצידו הוכיח בפניהם את חדותו, נחישותו והבנתו את העתיד להתרחש בפירנצה, בראש ובראשונה בתחום האמנות, אבל גם בנושאים אקטואליים. הוא היטיב לסחור בידע וגם ידע לזהות שינויים מהותיים ולנצל אותם כראוי, הוא זיהה קנוניות בהתהוותם והוכיח את בקיאותו הרבה בשלל תחומים. אין זה פלא כי רבים מלקוחותיו היו אישיים מן המעלה הראשונה, ביניהם נמנו גם משפחת מדיצ'י רבת ההשפעה. וספסיאנו למעשה הגדיש את כל חייו למילה הכתובה. הוא בחר שלא להינשא מעולם וריכז את כל כולו במלאכתו שהייתה עבורו בעלת ערך עליון. 

מומחיותו ותשוקתו של המחבר לתקופת הרנסנס מורגשת היטב בכל פרק ופרק. את הספר מלויים תמונות המשקפות את רוח התקופה ומעצימות את חוויית הקריאה. בסוף הספר מלבד מילות ההודיה של המחבר תמצאו גם את כל המקורות שבהם נעזר בכדי להרכיב את תוכנו העשיר של הספר המרתק הזה אשר אוהבי הרנסנס ושוחרי הספרים ימצאו את תוכנו למחכים ומעניין במיוחד. 

464 עמודים
מאנגלית: עמנואל לוטם
הוצאת שוקן 
שנת הוצאה: 2024

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...