יום שלישי, 21 במאי 2024

לינקולן אקספרס

לינקולן אקספרס / אמור טאוולס

השנה היא 1954 ואמט ווטסון בן ה- 18 שב הביתה לנברסקה אחרי שהעביר את 15 החודשים האחרונים ב"סלינה", מוסד לעבריינים צעירים. בבית, היחידים שהמתינו לבואו היו בילי, אחיו בן ה-8 וסאלי, בת גילו של אמט אשר בביתה בילי הצעיר שהה בכל חודשי ההיעדרות של אחיו. אמט איבד לאחרונה את אביו ואילו אימו עזבה את הבית לפני שנים. האב הותיר אחריו חובות והבית מעוקל על ידי הבנק. ולכן, אמט מחליט לנסוע עם בילי במכונית שהיא כל רכושו עלי אדמות ולהתחיל מחדש הרחק מנברסקה.

עוד בטרם הוא מספיק לעשות זאת, למפתן ביתו מגיעים דאצ'ס ווולי, שני חבריו מ"סלינה" שהחליטו על דעת עצמם להשתחרר מהמוסד לפני מועד השחרור המקורי. אמט משתכנע לצרף את השניים לנסיעתם שזו הייתה אמורה להתקיים על גבי כביש "לינקולן אקספרס" שחוצה את אמריקה. אך, לאור השותפים החדשים למסע נוספו יעדי ביניים והנסיעה משתנה על פי ההתרחשויות בסיפור. 

המשותף לכולם הוא רצונם להתרחק כמה שיותר מנקודת הפתיחה שבה הם נמצאים. אמט חפץ בהתחלה חדשה הרחק מביתו ומהאירוע שבעקבותיו הוא נשלח למוסד. בילי הצעיר חולם למצוא את אימם שנטשה אותם וכבר שנים לא יצרה קשר. דאצ'ס מתכנן לסגור חשבון עם אביו שאכזב אותו ונטש אותו בצורה מחפירה, ווולי מחכה לרגע שבו ישוב לבית שבו גדל, שם גם מחכה לו סכום כסף משמעותי שנגזל ממנו והוא מתכוון להשיג אותו בחזרה.

את כל אשר יחוו במסעם ברחבי אמריקה שהוא גם מסע אישי ורגשי, תמצאו בספר בעל התוכן העמוק: "לינקולן אקספרס"!

הספר כתוב בצורה מאוד טובה, מעניינת וקולחת, כך שלמרות שמדובר בספר עב כרס זה לא הרגיש לי ספר ארוך והוא מאוד זרם לי. הסיפור מתפרס על גבי עשרת ימי המסע של ארבעת הצעירים אשר לכל אחד מהם סיפור משלו, צבע קול ייחודי שהודגש היטב בספר על ידי כך שהעלילה הועברה לסירוגין ממספר נקודות מבט.

דמות מקסימה במיוחד היא זו של בילי הצעיר והנדיר. רק בן 8 ויחד עם זאת עולמו עשיר בידע ובדמיון פורה. הוא נאיבי ויחד עם זאת מאוד בוגר לגילו, הוא גילה בקיאות מופתית באגדות אותם קרא בהתלהבות עשרות פעמים ולאורך כל המסע היה צמוד לספר שממנו הוא שאב תובנות לחיים ואף הצליח להשפיע על הסובבים אותו ולהרחיב את ליבם. דמות נוספת שמאוד נגעה ללב הייתה זו של וולי אשר למן ההתחלה ברור כי הוא שונה וחריג. הייתה בו נאיביות מסיימת אבל גם מלנכוליה עצומה וכאב עמוק. 

הדמויות בספר מורכבות באישיותן רבת הרבדים. חלקן מעוררות אמפטיה ואחת מהן עוררה בי הרתעה. הדמויות למודות סבל, מכירות את הטוב שבחיים אבל גם את הרע וכל אחת מהן מתמודדת בדרכה שלה עם החיים. במסע המשותף של הארבעה, כל אחד מהם להוט לנווט את הדרך כך שתוביל למימוש מאווייו. בכל עצירה בדרך, ישנם תובנות, מסקנות והפקת לקחים אשר חלקם נלמדים וחלקם נופלים על אוזניים ערלות. אהבתי את עולמם הפנימי העשיר של כל אחד ואחד מהצעירים אשר התגלה במהלך המסע שלא היה ברור באיזה אופן יסתיים ממש עד לפרק האחרון. מומלץ! 

560 עמודים
מאנגלית: אסנת הדר
הוצאת מטר 
שנת הוצאה: 2024



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תכלת שחורה

תכלת שחורה / נטלי בירקן תכירו את שירה. היא עברה טלטלה בחייה כשבעלה האהוב, ארז נפצע אנושות במהלך שירותו במילואים והפך לסיעודי. הוא אינו מתקשר...