יום ראשון, 5 במאי 2024

פיקדון עיניך

פיקדון עיניך / אפרת נוה

עלילת הספר מתרחשת בדרום הארץ ונקודת הפתיחה שלה היא העיר העתיקה של באר שבע אשר בה אירע אירוע ירי שבו אדם מבוגר כבן 70 נפצע קשה. עירא רקובר, צעיר כבן 30 מוצא את עצמו בלב הזירה. הוא ממהר להתקשר לאמבולנס ומשום מה, משהו מושך אותו להישאר לצד הזקן העלום. אדם נוסף לוחץ על פצע הירי של הפצוע על מנת שזה לא יאבד דם וישאר בהכרה עד הגעת האמבולנס. בזירה נמצאת גם צעירה המביטה בפצוע ובנה הצעיר שנסער מן המתרחש.

עירא מלווה את הפצוע לבית החולים. הוא מרגיש שזה מה שעליו לעשות. אותו פצוע ששמו הוא מיכאל מעלה בו זיכרונות כאובים מעברו. במילים בודדות ומבטים חודרים, הקשיש שנאבק על חייו מבקש ממנו להביא אליו את סבטלנה, הצעירה שנכחה בזירת הירי. עירא, מסיבות עלומות מחליט למלא אחר רצונו של הזקן ויוצא למסע אל עבר העיר אילת, שם נמצאת אותה צעירה. לנסיעה לשם מלוות אותו מגוון דמויות: נהג האמבולנס שנראה כגבר חביב ולא מזיק, עולה חדשה מאתיופיה ובעלת מסעדה שזה עתה אביה נהרג.

את סיפורו של עירא ואת אלו של שלל הדמויות המלוות אותו תמצאו בספר הביכורים: "פיקדון עיניך"! 

מדובר בסיפור אפל וייצרי אשר האהבה למילה הכתובה מורגשת בו. הבקיאים במיתולוגיה היוונית יוכלו גם למצוא את ההקשר בין כריכת הספר לסיפור. יש בספר עומק ודמויות מאוד מורכבות ורחוקות מנורמטיביות. מודה שלקח לי זמן להתחבר לכתיבה ופחות התחברתי לתיאורים הייצריים המאוד מפורטים ולחלקים שמתייחסים לנקודת מבטו של מיכאל הקשיש, מי שהתגלה כניצול שואה חובב שירה (ז'אנר שאליו אני לא מתחברת) אשר החליט להיאחז בחיים ולנצלם עד תום בלי קווים אדומים ובלי להתנצל על מעשיו. הוא אף הכה על חטא, עמד נחוש מאחורי מעשיו, השתחצן ואף לגלג ופנה בישירות אל מי שקורא את מילותיו וביקר אותם על הביקורת האפשרית כלפיו מצידם. 

מיכאל הצטייר כטיפוס ציני וחסר מצפון שעל אף עברו הכאוב תתקשו לסמפט אותו. אם כבר, הוא יעורר בכם תרעומת ושאת נפש. בניגוד מוחלט לרגשות שהוא עורר, עימנואל, מי שהיה סבו של עירא, אשר התגלה כי אף הוא היה ניצול שואה, עורר רגשות אחרים לגמרי. בניגוד למיכאל, עימנואל ניצל את ההזדמנות השנייה לחיים שניתנה לו ועשה טוב אשר התאפיין בקשר החם והעוצמתי שהתקיים בינו לבן נכדו, עירא. הקשר בין הסב ונכדו היה גדוש באהבה ובחמלה, ממש עד סוף דרכם המשותפת. 

דמות בולטת נוספת אשר נקודת מבטה על האירועים הועברה בקולה שלה במהלך העלילה היא זו של סבטלנה, צעירה אשר איבדה את אמה בגיל צעיר ונאלצה להתבגר מהר. מהר מידי. גם היא, כמו רוב הדמויות בספר הינה דמות מורכבת, שבורה ופגיעה, מלאה בפגמים וניגודים וידעה חיים קשים. קולותיהם שלה ושל עירא הם אלו שנגעו בי במיוחד והייתי סקרנית לגלות איך תסתיים דרכם. אם אתם אוהבים ספרים עמוקים העוסקים בנפש האדם ומאתגרים את הקוראים, הספר הזה בהחלט יספק לכם את מבוקשכם! 

286 עמודים
עורך הספר: יגאל שוורץ
הוצאת כנרת זמורה 
שנת הוצאה: 2023



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוכר הספרים מפירנצה

מוכר הספרים מפירנצה / רוס קינג וספסיאנו דה ביסטיצ'י וכתבי-היד המאוירים של הרנסנס רוס קינג, כותב הספר שהינו מומחה מוכר לרנסנס האיטלקי, ער...