יום שלישי, 7 במאי 2024

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד

הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהודי נעצרה והועברה לאושוויץ ושם מונתה לאחראית על אגף המוזיקה של האסירות והמנצחת על התזמורת של אושוויץ-בירקנאו, תפקיד אותו ניהלה ביד קשה ומסירות רבה ובכך הצליחה להציל נשים שאילולא נאבקה עבורן, היו מאבדות את חייהן במהרה. הסופרת רקמה עלילה סביב דמותה האמיתית של אלמה, כשהיא השתדלה להיצמד לעובדות ההיסטוריות אליהן נחשפה ממקורות שונים, ביניהם הביוגרפיה של ריצ'רד ניומן "אלמה רוזה: מווינה לאושוויץ".

ובחזרה לעלילת הספר, בזכות היותה כנרת מאוד מוכשרת, אלמה מצליחה לזכות בהערכתם של אנשי אס-אס ומנהלים בכירים במחנה. מפקדת מחנה הנשים, מריה מנדל, התרשמה ממנה רבות ודאגה להעבירה כאמור לאגף המוזיקה שבו אלמה מצליחה לקבל עבורה ועבור המוזיקאיות שאיתה תנאים טובים יחסית ויחס משופר. חיבתם של הנאצים למוזיקה הקלאסית הופכת את עבודתה של אלמה לחבל הצלה של ממש. היא נחושה להכשיר את הבנות ולהפוך אותן למוזיקאיות הכי טובות שרק ניתן ובכך להבטיח את שלומן והישרדותן. 

ואכן, כשרונה של אלמה רוזה, בת למשפחת מוזיקאים ידועה ומוערכת, ומי שמילאה בעצמה אולמות באירופה, הופך לשם דבר במחנה, וגם אם בתוך תוכה היא סולדת מלהופיע מול כל אותם נאצים מתועבים אשר רוצחים בני אדם לשם הנאה בלי להניד עפעף, אלמה ממשיכה בכל כוחה ועוצמתה הנדירה להשתמש בנשק היחיד שנמצא בידיה ומאפשר לה ולסובבות אותה את הישרדותם - המוזיקה. 

באושוויץ, המקום המנוהל על ידי מפלצות חסרות לב, המוזיקה משמשת לעיתים כמזור והקלה על הסבל הבל יתואר. המוזיקה מצליחה לגרום לאלמה לברוח מהמראות הקשים ולמצוא מקום מפלט בין הצלילים. המוזיקה גם מביאה לאחוות נשים ואף לאהבה שגורמת לאלמה להתחיל ולקוות שהעתיד יהיה פחות אפל ואכזרי. 

זהו סיפור מכמיר לב, עצוב וקשה אשר מתאר את אחת התקופות הקשות והאיומות שידעה האנושות. דמותה של אלמה, כמו דמותו של מיקלוש, הפסנתרן המוכשר אשר הצליח לכבוש את ליבה, היו מאוד נוגעים ללב. אבל בעוד דמותה של אלמה אמיתית, זו של מיקלוש לקוחה מפרי דמיונה של הסופרת אשר הטיבה לשלב בין מציאות ודמיון ויצרה עלילה טובה, נוגעת וקריאה להפליא. בסוף הספר הסופרת משתפת במקורות שעליהם הסתמכה לשם כתיבת ספרה ומציינת את ההתרחשויות שאכן קרו במציאות ואותן הכניסה לעלילה. 

ספרים על השואה תמיד מצליחים לרתק אותי. במיוחד כשמדובר בספר שהכתיבה בו מאוד קולחת וממגנטת. לא פשוט לקרוא על אודות הזוועה שהתרחשה לפני בדיוק 80 שנה. במיוחד בתקופה הנוראה שאנו חווים בארצנו. אבל חשוב לקרוא, להכיר שמות של אישיים מעוררי השראה ולעולם לא לשכוח את אשר קרה. 

392 עמודים (כולל דברי המחברת)
מאנגלית: עידית שורר
הוצאת מטר
שנת הוצאה: 2024

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוכר הספרים מפירנצה

מוכר הספרים מפירנצה / רוס קינג וספסיאנו דה ביסטיצ'י וכתבי-היד המאוירים של הרנסנס רוס קינג, כותב הספר שהינו מומחה מוכר לרנסנס האיטלקי, ער...