יום שני, 3 ביוני 2024

עין היהלום

עין היהלום / קייט קווין

ספריה של הסופרת קייט קווין הם תמיד שיעור מרתק בהיסטוריה עבורי. כהסופרת ערכה את מחקרה לספר "הציידת" היא נחשפה לסיפורה מעורר ההשראה של לודמילה פבליצ'נקו, צלפית סובייטית אשר הצליחה ללכוד בכוונת הרובה שלה ולחסל בקור רוח 309 חיילים גרמנים. זהו לפחות המספר הרשמי ואילו בפועל היא הביאה למותם של חיילי אויב רבים יותר. קווין השתמשה בספר זיכרונותיה של הצלפית פבליצ'נקו, תוך כדי הוספת קווי עלילה, השמטת והוזזת פרטים ובכך הפכה את סיפורה של הצלפית לרומן מלחמה מופתי ומהפנט.

לודמילה (מילה) פבליצ'נקו הייתה בת 21 ואם חד הורית לילד צעיר עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ופלישת הגרמנים לברית המועצות. היא הייתה סטודנטית להיסטוריה ועבדה על התזה שלה. היא לרגע לא תיארה לעצמה עד כמה ישתנו חייה בתקופה כה קצרה. מילה החליטה לתרום את חלקה למאמץ המלחמתי והפכה במהרה לצלפית קרת רוח ובעלת אומץ לב, יעילות ונחישות. הלחימה בחזית הייתה קשה והיא נאלצה להתמודד עם מותם של רבים מהחיילים אשר לחמו איתה כתף אל כתף. 

מילה נפצעה לא מעט פעמים ובכל פעם התעקשה לשוב כמה שיותר מהר לחזית ונלחמה ללא פחד כשהיא חדורת מטרה להגן על המולדת. פציעה קשה הביאה אותה לבית החולים ומשם הוחלט בדרגים הגבוהים לתת לה לפעול באופן שונה במאמץ המלחמתי. הוחלט כי היא תימנה עם חברי המשלחת הסובייטית שהוזמנה לארה"ב לביקור בית הלבן. מטרת המשלחת הייתה לשכנע את הנשיא רוזוולט להציב חיילים אמריקאים אשר יעזרו לסובייטים להסיג את הכוחות הגרמניים מברית המועצות.

לא קל להשפיע על דעת הקהל האמריקאי. אבל מילה פבליצ'נקו כבר ידועה בעקשנותה הרבה וכמו שהיא "התלבשה" על החיילים הגרמנים עם הכוונת של הרובה שלה, היא גם התכוונה להתלבש היטב על הדרגים הגבוהים בארה"ב על מנת שתתקבל ההחלטה להושיט יד לברית המועצות. על תוצאות ביקורה בארה"ב ואת כל אשר חוותה בקרבות תוכלו לקרוא ברומן המלחמה הסוחף: "עין היהלום"!

אם כבר יצא לכם לקרוא ספר של קייט קווין, אתם בטח כבר מבינים שהסופרת עורכת מחקר רציני לפני כתיבת ספר. כשמשלבים פיסת היסטוריה יקרה מפז עם דמיונה המשובח של הסופרת התוצאה היא נפלאה ומרתקת במיוחד. נהניתי להכיר ולהיחשף לסיפורה של הצלפית הסובייטית אשר לפני קריאת הספר כלל לא שמעתי על אודותיה. דמותה של מילה הייתה מרתקת ומעוררת השראה. למרות תפקידה כצלפית, תפקיד המצטייר כמאוד מחושב, קר ואכזרי, הצעירה חשפה צדדים אחרים באישיותה שהתבטאו בידידות האמיצה שהתפתחה בינה לבין הגברת הראשונה של ארה"ב באותה העת. 

לצד עלילת המלחמה הקודרת, הסופרת שילבה גם רומנטיקה ואהבה בסיפור. כמו כן, לקראת הסיום היה מתח רב בעלילה והתפתחויות מפתיעות שאותן רקמה הסופרת בכישרון רב. אני ממש נהניתי להכיר את סיפורה של הצלפית הסובייטית של סטאלין, גם אם קשה לדעת כמה מן הנכתב בקורות חייה (שעליו התבססה הסופרת) הינו אמת מאחר והספר אושר על ידי אנשי התעמולה הסובייטית. אם גם אתם נהנים מספר המבוסס על סיפור אמיתי והינו בעל ערך מוסף - אל תפספסו את "עין היהלום"! 

437 עמודים
מאנגלית: שי סנדיק
הוצאת אריה ניר ומודן 
שנת הוצאה: 2023


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הלחישות

הלחישות / אשלי אודריין בשכונת מגורים אמידה ובדר"כ שקטה מתרחש אירוע מטלטל כשזייבייר בן ה-10 נופל מחלון חדרו בשעת לילה מאוחרת. ויטני, אמו...