יום רביעי, 23 במרץ 2022

החנות למכשירי כתיבה בטהראן

החנות למכשירי כתיבה בטהראן / מרג'אן כמאלי


אני אוהבת רומנים היסטוריים אשר חושפים בפנינו פיסת היסטוריה ולוקחים אותנו אל עבר תרבות זרה ומסקרנת. הפעם, העלילה מתרחשת באיראן, מדינה שעליה אנו בעיקר שומעים בשל תוכנית הגרעין והאיום על ארצנו. אבל תתנתקו רגע מהחדשות ותרשו לעצמכם להיסחף עם סיפור על אהבה גדולה אשר גוברת על פערי הזמן והמרחק. 

העלילה לוקחת אותנו לטהראן של שנות ה-50. רויא היא נערה בת 17 האוהבת את המילה הכתובה. היא נכנסת לחנות למכשירי כתיבה בבעלותו של מר פח'רי, אדם טוב לב ומסביר פנים. בחנות היא רואה לראשונה את בהמן, נער בן גילה אשר חולק עימה את אהבתה לשירה. השניים מתאהבים ונותנים דרור לרגשותיהם החנות מהווה עבורם מקום מפגש. הם רוקמים תוכניות לעתיד ואף מתארסים, למורת רוחה של אימו המעורערת בנפשה אשר ייעדה לו כלה אחרת ממעמד רם אשר לטענתה היא גורלו. בהמן מעורב בפוליטיקה המקומית. כמו אביה של רויא, גם בהמן תומך בדעותיו של ראש הממשלה וחולם על דמוקרטיה במדינתו. 

הימים באיראן סוערים. מתרחשות הפגנות ברחובות שהולכות ומתגברות. המאבק בין תומכי ראש הממשלה ומתנגדיו אשר תומכים בשאה מחמירים ואף מתרחש ניסיון הפיכה. רויא ובהמן אשר מחליפים ביניהם מכתבים דרך החנות למכשירי כתיבה, קובעים להיפגש בכיכר העיר ומשם להמשיך לרשם נישואים ולהתחתן. רויא ממתינה לבהמן בכיכר כשמסביבה המוני אנשים מפגינים. לא בטוח להסתובב ברחוב אבל רויא נחושה לפגוש בבהמן ולהתחיל בחיים חדשים לצידו. אבל בהמן מעולם לא הגיע לכיכר ורויא המאוכזבת נותרה עם לב שבור.

60 שנה אחרי, רויא מתגוררת בארה"ב עם בעלה. רצה הגורל והוא שבה לפגוש בבהמן ורויא מאוד רוצה לשאול אותו את כל השאלות שלא הניחו לה במשך השנים. למה בהמן לא הגיע לכיכר? למה נטש אותה? האם טעתה בחושבה שאהבתם הייתה אמיתית ועוצמתית?

אז מה באמת קרה אי אז בשנות ה-50? מדוע בהמן לא הגיע לכיכר? ומה עבר על שניהם לאורך השנים? את כל התשובות תמצאו בספר המקסים: "החנות למכשירי כתיבה בטהראן"!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שכתוב נפלא. העלילה סוחפת, מרתקת וחשפה את טהראן בתקופה סוערת של אי ודאות ומאבקים פוליטיים. אהבתי את דמותה של רויא שהצטיירה כנערה פקחית ואמיצה ובהמשך כאישה הנאבקת להגשמת חלומותיה. לצד סיפור על אהבה עוצמתית, הספר גם מדבר על התמודדות עם אובדן, שיברון לב, גורל, תרבות ומסורת והתחלות חדשות. מומלץ בחום! 

330 עמודים
מאנגלית: צילה אלעזר
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2022

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...