יום רביעי, 16 באוגוסט 2023

בית קברות בים

בית קברות בים / אסלק נורה


בסתיו של שנת 1940, הספינה הנורווגית הנסיכה רנגהילד טבעה בשל עלייתה על מוקש ימי בריטי. בין הניצולים של האירוע הטראגי הזה הייתה ורה לינד ובנה הפעוט, אולב. בעלה של ורה, תור פאלק שהיה בעל חברת המספנות, מצא את מותו באותו אסון נורא יחד עם קורבנות נוספים אשר נותרו לעד במצולות הים במעין בית קברות בים. לאחר מותו, תור פאלק הוכרז כגיבור שפעל למען מדינתו בימי המלחמה וורה אף קיבלה אות הוקרה בשמו. 

כעת, 75 שנה אחרי ורה הקשישה מחליטה לסיים את חייה והמשפחה להוטה לגלות את תוכנה של הצוואה שהותירה. אך, נראה כי עם מותה נקברו גם כל הסודות שליוו את ורה כמו צל אפל כל חייה. ורה טענה לא פעם כי הסיפור שמאחורי טביעת הספינה הוא אחר מהגרסה הרשמית. מי שמחליטה לחקור את העבר ולחשוף את האמת היא נכדתה של ורה, אלכסנדרה (סשה). היא מגלה שכבר בשנת 1970, ורה עמלה על כתיבת סיפורה אשר שפך אור על חייה וחייהם של משפחת פאלק העוצמתית ובעלת המוניטין ללא רבב. אבל כתביה מעולם לא התפרסמו ואף נגנזו בשל התוכן הרגיש. 

הדבר מעודד את סשה להעמיק בחקירתה. היא נעזרת לשם כך ביון ברג, העיתונאי שעובד על כתיבת האוטוביוגרפיה של הנס פאלק, קרוב משפחה שנמצא ביחסים מרוחקים ומורכבים עם אולב פאלק וילדיו. בזמן שאולב מנהל את החברה המשפחתית ביד רמה והוא וילדיו נהנים מחיי יוקרה ועושר, הנס וילדיו מסתפקים במועט וחיים בנכס של משפחת פאלק בשכ"ד מסובסד. ובחזרה ליון ברג המסתורי, מה שסשה לא יודעת הוא שיון ברג הוא לא מי שהוא טוען שהוא. יש לו חשבון פתוח עם משפחת פאלק והוא הולך לסגור עימם חשבון.

מה באמת קרה ביום שבו הספינה טבעה? מה סשה תגלה על סבתה? ומה הקשר בין יון ברג למשפחת פאלק? את כל התשובות תמצאו בספר המעולה: "בית קברות בים"!

הספר היה מעניין ומרתק. המתח נבנה לאיטו ויצר עלילה מתוחכמת, קולחת וסוחפת המדברת על סודות ובגידות, אמת ושקר, שאלות מוסריות, פטריוטיות ועוד. יש בסיפור הרבה תפניות, חלקן מפתיעות ובלתי צפויות ואילו את חלקן היה ניתן לנחש מבעוד מועד. דמותה של סשה הייתה מעניינת ומורכבת והמהלכים של חלק מהדמויות ממש הצליחו להפתיע אותי. הסיפור בספר הוא אמנם דמיוני אבל סיפור טביעתה של הספינה הנורווגית בשנת 1940 אכן התרחש במציאות וגם שרטוט הספינה כפי שתואר בספר מסתמך על מקורות רשמיים. הספר מחולק לחמישה חלקים ומסופר בגוף שלישי ברובו, מלבד החלקים שנחשפים לאיטם ובהם כתביה של ורה אשר מועברים מפיה בגוף ראשון ושופכים אור על העבר ובכך מאיימים לטלטל את חייהם של בני משפחת פאלק. 

לצד הסיפור אודות החקירה הנוגעת למה שבאמת קרה על הספינה שטבעה, העלילה גם לוקחת אותנו למתרחש לאורך השנים במזרח התיכון באזורי לחימה כמו לבנון, כורדיסטן ועיראק שבהם נלחמים כוחות צבא ואנשי מודיעין מהעולם מול דאעש וארגוני טרור נוספים, וזאת לאור דמותו של יון ברג שנלחם במזרח התיכון ואף הסתבך שם, ודמותו של הנס פאלק, רופא במקצועו שפעל למען פלסטינים ופליטים במזרח התיכון. גם ישראל מוזכרת בספר אבל בהיבטים שליליים כמו "השטחים הכבושים בפלסטין" וטענת הזוועות שהנס ציין כמו מעשי הסורים בחאלב, הסובייטים באפגניסטן, הטורקים בכורדיסטן והישראלים בעזה. מלבד האזכורים המצערים האלה, הספר היה מצוין.

שורה תחתונה: "בית קברות בים" הוא מותחן מרתק ובמרכזו סודות משפחתיים המאיימים לחזור מן המצולות ולטלטל את חייהן של הנפשות הפועלות!

411 עמודים
מנורווגית: רות שפירא
הוצאת ידיעות ספרים 
שנת הוצאה: 2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכנרת מאושוויץ

הכנרת מאושוויץ / אלי מידווד הרומן שלפניכם מבוסס על סיפור אמיתי ומספר את סיפורה מעורר ההשראה של הכנרת האוסטרית אלמה רוזה, אשר בשל מוצאה היהוד...