יום שבת, 9 בינואר 2021

סיפורו של יתום / פאם ג’נוף


                                                                       
העלילה מספרת את סיפורן של שתי צעירות בתקופת מלחמת העולם השנייה.

אונה היא צעירה הולנדית שנכנסה להריון מחייל גרמני וגורשה מביתה בשל כך. היא מוסרת את תינוקה בלית ברירה ומתחילה לעבוד בעבודות ניקיון בתחנת רכבת. בערב אחד, היא שומעת קולות משונים מאחד מקרונות הרכבת בתחנה. כשהיא פותחת את דלת הקרון היא נחרדת לגלות מראה מזעזע. מאות תינוקות יהודים מוטלים זה על זה על רצפת הקרון, חלקם כבר מתים וחלקם עדיין בין החיים. מבין כל התינוקות היא מבחינה בתינוק שמושך את תשומת ליבה עם עיניו הכהות שכל כך הזכירו לה את עיניו של תינוקה עליו נאלצה לוותר. אונה מחליטה לקחת עמה את התינוק בן הלא יותר מחודשיים ובכך להציל את חייו. היא בורחת עמו ומוצאת את עצמה בקרקס גרמני נודד.

אסטריד היא יהודיה שנישאה לחייל גרמני ועברה להתגורר עמו בברלין. לאור חוקי הרייך, החייל מסלק את אסטריד מביתם המשותף והיא שבה לבית הוריה. במשך דורות, משפחתה ניהלה קרקס מצליח. היא מגלה כי ביתה נטוש ומבינה כי כל משפחתה נלקחה ע”י הגרמנים. אסטריד מבקשת מחסה מבעל הקרקס הגרמני שמתגורר בשכנות לבית הוריה, והוא מסכים לספק לה עבודה בקרקס שלו ולהסתיר אותה מהגרמנים בעת הצורך.

אונה מתחילה לעבוד בקרקס כלוליינית טרפז ומי שמדריכה אותה ומלמדת אותה את כל אשר עליה לדעת היא אסטריד שמתייחסת אליה בקרירות. אונה לא מספרת לאף אחד מי הוא אותו תינוק שהביאה עמה ומשקרת כי מדובר באחיה הצעיר.

השבועות חולפים והשתיים עובדות ביחד על הטרפז. התרגילים המסוכנים על הטרפז מאלצים אותן לבטוח זו בזו, כי אחרת, אחת מהן עלולה למצוא את עצמה בסכנת חיים ממשית. ככל שהן שוהות זו במחיצתה של זו, המגננות יורדות והן פותחות את ליבן וחושפות את כל הסודות שאותם לא העזו לספר קודם לכן.

זהו סיפור מקסים ומרגש על התמודדותן של שתי צעירות במהלך מלחמת העולם השנייה שמוצאות מקום מפלט בקרקס. בעל הקרקס מסכן את עצמו בכך שסיפק מחסה לצעירה יהודייה ולבחורה הולנדית בלי מסמכים, ולמרות הסכנות הוא לא נטש אותן לגורלן ופתח בפניהן את ביתו.

העלילה אמנם לא מבוססת על סיפור אמיתי, אך הסופרת קיבלה השראה מסיפורו של בעל קרקס שעזר ליהודים בתקופת המלחמה, הסתיר אותם וסיפק להם עבודה וקורת גג.

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה מאוד מרתק, מעניין, עצוב ומרגש והראה את האנושיות, האכפתיות, האחווה והשותפות בתקופה קשה ואפלה כשהיה מאוד קשה למצוא את האור שבקצה המנהרה.

שורה תחתונה: מעשה בקרקס שמלבד שעשוע וגרימת חיוכים, יצר מעשה גבורה והציל חיים.

350 עמודים
מאנגלית: עפרה אביגד
ידיעות ספרים
שנת הוצאה: 2019

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...