יום שבת, 9 בינואר 2021

מי שהייתי פעם

מי שהייתי פעם / טרייסי גרביס-גרייבס


העלילה מספרת את סיפורה של אניקה, אישה בת 32 הנמצאת על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, אם כי היא לא ניגשה לרופא בכדי לאבחן זאת באופן רשמי. היא רווקה אשר גרה בגפה בשיקגו ועובדת בספרייה, עבודה המביאה לה סיפוק רב בזכות אהבתה הרבה לספרים. ביקור בסופר מפגיש אותה לגמרי במקרה עם ג’ונתן, הגבר שאותו אהבה כשלמדה באוניברסיטה ועמו תכננה לבנות את עתידה. אך לפני עשור דרכיהם נפרדו והפרידה הזו הותירה את שניהם עם כאב רב.

הפגישה המחודשת מעוררת ציפיות גבוהות באניקה שמאוד רוצה לפתוח דף חדש עם ג’ונתן, במיוחד אחרי שסיפר לה כי התגרש וכעת הוא פנוי. למרות שחלפו 10 שנים מאז שהתראו, הרגשות שלהם זה כלפי זו לא נעלמו והניצוצות עדיין באוויר. ולמרות שאניקה לא כל כך מצליחה להבין מדוע, הפסיכולוגית שלה מסבירה לה שאי אפשר לפתוח בדף חדש בלי ללבן את אירועי העבר. וכמה שלא נוח לה להעלות את העבר והיא מעדיפה להדחיקו, עבור ג’ונתן ליבון העניינים הוא נושא חשוב ומהותי בכדי לתת צ’אנס להזדמנות שנייה.

וכך, על מנת שנוכל להתוודע לכברת הדרך שהם עברו, העלילה לוקחת אותנו עשור לאחור ומציגה בפנינו את סיפור אהבתם של אניקה וג’ונתן שהכירו באוניברסיטה במועדון השחמט. ההתאקלמות של אניקה באוניברסיטה לא הייתה קלה בכלל. היא כמעט ויתרה והרימה ידיים על המשך לימודיה, אבל בזכות שותפה נהדרת לחדר וקרבתו של ג’ונתן, היא הבינה שיש גם אנשים טובים סביבה שעליהם היא יכולה לסמוך בעיניים עצומות.

לסירוגין, הפרקים בספר שבים להווה ומראים את מערכת יחסיהם המחודשת של אניקה וג’ונתן, השינויים שחוו בעשור האחרון והשפעתם על הקשר המחודש.

האם מערכת היחסים של אניקה וג’ונתן תצלח הפעם? האם הם יזכו להפי אנד? ומה קרה לפני 10 שנים שגרם לשניים להיפרד? את כל התשובות לשאלות תמצאו בספר המקסים: “מי שהייתי פעם”!

איזה קסם של ספר! כל כך נהניתי לקרוא אותו. הכתיבה נהדרת, זורמת וקולחת והעלילה פשוט נפלאה! קראתי את הספר בעניין רב והוקסמתי בדמותה הכובשת של אניקה שלמרות כל הקשיים שחוותה בחייה, היא כל כך השתדלה ורצתה לפעול בצורה הנכונה. כל מה שהיא קיוותה לו הוא להיות כמו כולם ולא להרגיש חריגה או מוזרה. היו לה רגעי שבירה ואינסוף של התרחשויות שיצרו אי הבנות והעמידו אותה במבוכה. אבל למזלה, היו לצידה אנשים שבאמת דאגו לה, תמכו בה, הדריכו אותה ועזרו לה כמיטב יכולתם.

התחושה שהייתה לי מהספר היא כי הוא מציג בצורה מאוד אמינה ומשכנעת את חייה של אישה הנמצאת על הרצף האוטיסטי. הוא הראה מצבים מציאותיים, חלקם חיוביים וחלקם פחות. אניקה היא דמות מרגשת ונוגעת ללב. יש לה לב רחב ותמימות כובשת ואי אפשר שלא לחבב אותה. מצא חן בעיני מאוד האופן שבו התפתחה העלילה וגם רותקתי להתרחשויות בסיום. זהו ספר נפלא בעיני מתחילתו ועד סופו.

ואסיים בציטוט של אלינור רוזוולט שהופיע בספר ומאוד אהבתי אותו: “אישה היא כמו שקיק תה. אין לדעת כמה הוא חזק עד ששופכים עליו מים רותחים”.

ואם עוד לא הבנתם, זוהי המלצה רותחת! רוצו לקרוא!

237 עמודים
מאנגלית: קטיה בנוביץ’
הוצאת כנרת זמורה
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...