יום שבת, 9 בינואר 2021

הסודות ששמרנו / לארה פרסקוט


                                                                         
עלילת הספר מתרחשת במזרח ברוסיה ובמערב באמריקה בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה וכשהמלחמה הקרה שבין רוסיה ואמריקה נמצאת בשיאה.

ברוסיה, הסופר בוריס פסטרנק שוקד בחשאיות על ספרו “דוקטור ז’יוואגו”. עוד קודם לכן, הוא פוגש באולגה, אלמנה צעירה המתגוררת עם אמה ושני ילדיה הקטנים. בוריס פסטרנק אמנם נשוי, אך זה לא מנע ממנו להתאהב באולגה ששימשה לו השראה לדמותה של לארה מספרו שלימים הפך ליצירת מופת בכל העולם כולו.
המשטר הקומוניסטי סובייטי ברוסיה אסר על פרסום הספר וטען כי תוכנו מציג מסרים נגד המדינה ועל כן מדובר בבגידה במולדת. מצב זה סיכן את חייו של הסופר וגם את חייה של אולגה שלמרות הסכנות עמדה לצידו ותמכה ברצונו להוציא את הספר לאור. אולגה אהבה את בוריס בכל ליבה והקדישה לו את כל כולה.

בינתיים באמריקה, סוכנות הסי. איי. איי מחליטים לקחת על עצמם את המשימה לשים את ידיהם על עותק של “ד”ר ז’יוואגו” ולבריח אותו אל אדמת רוסיה ולדאוג להפצתו שם, למרות התנגדות השלטון הסובייטי. מי שעזרה לתוכנית לצאת אל הפועל הייתה אישה אטרקטיבית ובולטת בשם סאלי. סאלי הייתה מרגלת מוכשרת ובעלת ניסיון עשיר בעולם הריגול. תפקידה היה להדריך את אירינה, בחורה חדשה אמריקאית ממוצא רוסי שהגיעה לכאורה לעבוד בסוכנות בתפקיד כתבנית, כשתפקידה המקורי והנסתר היה ביצוע משימות ריגול. הסוכנות החליטה לשבצה לתפקיד אסטרטגי לאור העובדה כי אביה, אותו לא זכתה להכיר, נעצר על ידי אנשי השלטון הסובייטי והוצא להורג. הסוכנות הסיקה שלאור העבר הזה של אירינה, היא תבצע את התפקידים שיוטלו עליה על הצד הטוב ביותר מתוך ידיעה שפועלה יופנה כנגד האנשים שהרגו את אביה.
הכתבניות שהועסקו בסוכנות היו נשים שבזמן מלחמת העולם השנייה עבדו בתפקידים אסטרטגיים וחשובים. אך כעת לאחר המלחמה הוצבו בתפקיד של כתבניות. ולמרות שלא מדובר בעבודה מאתגרת כפי שעבדו בעבר, הכתבניות היו עדות למידע רגיש במיוחד שממנו היו צריכות להעלים עין כאילו מעולם לא נאמר בנוכחותן.
בזמן שאירינה עסקה בכתבנות למראית עין, היא התקדמה בתפקידה כמרגלת בזכות הכוונתה של סאלי. השתיים העבירו זמן רב יחדיו ונהנו זו במחיצתה של זו, מה שהוביל להתפתחות של רגשות בלתי צפויים אך עוצמתיים.

וברוסיה, פסטרנק לא מצליח להוציא את ספרו על אדמת מולדתו, אך כן ברחבי אירופה. מי שמשלמת מחיר כבד על כך היא המאהבת והמוזה שלו, אולגה שנעצרת, נחקרת ונשלחת למאסר שבו היא נאלצת לעבוד בעבודות כפייה. כשמסתיימת תקופת המאסר, אולגה לא לוקחת צעד אחורה והיא ממשיכה לעמוד לצידו של בוריס ולתמוך בחלומותיו על אף כל הסיכונים שחלקם כבר התממשו.

העלילה מועברת ממספר נקודות מבט ובקולותיהם של מגוון דמויות:
נקודת מבטן של הכתבניות שמתוקף תפקידן עדות להמון סודות שאותם הן שומרות לעצמן, ובספר הן מספרות על כל מה שעיניהן רואות, כל המחשבות שלהן ואת אשר על ליבן.
נקודת מבטה של אולגה ששופכת אור על כל אשר חוותה ועברה מאז שהכירה את בוריס פסטרנק. התלאות שעברה עם מאסרה ופעולותיה לשם הגשמת חלומו הגדול של בוריס שכל כך חפץ לראות את ספרו יוצא לאור.
נקודת מבטו של פסטרנק שלמרות הסכנות הכרוכות בכך, המשיך בכתיבת ספרו. וזאת למרות שהיה בעבר עד למעצרם של חבריו הסופרים שהעזו לצאת במילותיהם כנגד השלטון הסובייטי.
נקודת מבטה של סאלי שאחרי שנים שבה לסוכנות לביצוע המשימה שהוטלה עליה, ובמהלכה רגשותיה העמוקים ביותר נחשפו.
נקודת מבטה של אירינה, הכתבנית החדשה בסוכנות והמרגלת המתלמדת שלמרות שהיא נולדה באמריקה, כולן כינו אותה “הרוסיה” משום שהוריה נולדו ברוסיה.

הספר מספר את הסיפור המרתק שמאחורי “ד”ר ז’יוואגו” ובמקום גיבורי הספר יורי ולארה, אנו עדים לסיפור אהבתם המרגש של הסופר בוריס פסטרנק ואהובתו הנצחית אולגה.

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה נפלא בעיני. הכתיבה נהדרת והדמויות הפועלות היו מרתקות כל אחת בדרכה. בין אם מדובר במרגלת נחושה, או במאהבת אמיצה ונחושה לא פחות.

שורה תחתונה: הסיפור שמאחורי “ד”ר ז’יוואגו” סוחף ומרתק ובהחלט מומלץ וכדאי להכירו.

383 עמודים
מאנגלית: לי עברון
מודן הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2020


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...