יום שבת, 9 בינואר 2021

לנצח / לוי שמעוני


                                                                       
במשך תקופה ארוכה וגם בימים אלה אין מי שלא מודע לאיום האיראני המטיל צל על בטחונה של מדינת ישראל וגורם לדאגה רבה מפני העתיד להתרחש בעקבות ייצור הנשק הגרעיני עליה איראן עובדת בקדחתנות.

עלילת הספר המאוד אקטואלי מדברת בדיוק על הנושא המדאיג הזה שהוא רצונה של איראן להשמיד את ישראל באמצעות נשק גרעיני.

במרכז העלילה מוצגים פעולותיה של ממשלת ישראל, צה”ל, המוסד ושירות הביטחון אשר פועלים מסביב לשעון על מנת למנוע את התקדמותם של האיראנים בפיתוח נשק גרעיני. וזה בנוסף להתמודדות היומיומית עם פיגועי התאבדות המתרחשים בארץ וגורמים לחשש וחרדה רבים.

יריב ארז, איש מוסד בכיר אשר מתוקף תפקידו שוהה לעיתים קרובות בחו”ל, יוצר קשר עם יאיר זיו, מדען ישראלי בכיר העובד בארגון בשם CERN. יאיר עומד בראש פרויקט שמטרתו היא הגנת כדור הארץ מפני פגיעת אסטרואידים או כוכב שביט אשר מהווים איום על כדור הארץ ועלולים לגרום להכחדתו.

יריב ויאיר מכירים זה זמן רב, הם למדו יחד בטכניון ולאחר מכן, כל אחד מהם פנה לדרכו. השניים שמחו להיפגש ולהתעדכן זה בחיי זה. הם שוחחו על המצב בארץ והביעו את דאגתם בנוגע לעתידה של מדינת ישראל. יריב אשר ידע כי מדען רוסי בשם ולדימיר עובד בצמוד ליאיר, ביקש מיאיר לנסות לברר דרכו אודות מדענים רוסיים אשר שוהים באיראן ועובדים בפיתוח הכור הגרעיני.

מסתבר שאותם מדענים מברית המועצות לשעבר, הסכימו לחתום על חוזה עבודה באיראן בחושבם כי מדובר בפיתוח כור הנועד לשם הפקת חשמל. כשגילו את מטרתו האמיתית של הכור כבר היה מאוחר מבחינתם לסגת מן ההסכם, היות והם שהו באיראן עם כל משפחתם וסירוב מצידם להמשיך בעבודתם הסדירה יכולה הייתה להביא לסיכון יקיריהם.

וכך, ישראל פעלה מאחורי הקלעים ובשלל אמצעים בכדי להכשיל את התקדמות פיתוח הנשק הגרעיני הנועד לפגוע בישראל. איראן אמנם טענה כי הכור הגרעיני הוקם אך ורק לשם הגנה עצמית. אך, לישראל היה ברור שלא ניתן לסמוך על איראן ועל כן, יש להשמיד כל איום על בטחונה של ישראל.

במקביל לפרויקט של יאיר, הוא מוצא את עצמו נמשך באופן מסוכן לגלינה, רעייתו של עמיתו המדען הרוסי דימיטרי וגם היא לא נשארת אדישה אליו. יאיר נשוי למיכל, אישה יפה ומשכילה הלומדת לשם קבלת דוקטורט. לשניים יש ילדים וחיי נישואים טובים ומאושרים. הם נמצאים בקשרי ידידות עם דמיטרי וגלינה, אך כל מפגש אפילו מקרי בין יאיר וגלינה מפריח ניצוצות באוויר וגורם הן ליאיר והן לגלינה לסערת רגשות.

הספר כאמור מאוד רלוונטי ואקטואלי לזמננו, די לפתוח את מהדורת החדשות ולשמוע על איומי איראן המופנים לישראל. על כן, היה מאוד מעניין לקרוא על האופן שבו מדינת ישראלים פועלת בכל האמצעים על מנת למנוע את הפגיעה בה. היה מסקרן במיוחד לקרוא על הפעולות שננקטו על אדמת איראן עם כל הסכנות הכרוכות בכך, מה שיצר מתח בעלילה.

פחות התחברתי לכל המושגים מעולם המדע והפיזיקה, כגון: קוורקים, חומר ואנטי חומר, יצירת הריק הדרוש, מרחב אינטרפלנטרי, זרם פוטונים ועוד מושגים שלא היו מוכרים לי ולא הבנתי את כוונתם. כן הבנתי את המטרה הסופית שעליה עבדו, אבל המושגים כאמור קטעו את רצף הקריאה השוטפת. ולמרות החלק הזה שפחות זרם לי בעלילה, אהבתי את האופן שבו התפתח תחום המדע והפיזיקה ונקשר ליתר התחומים שהוצגו בעלילה.

זה היה מאוד יפה בעיני הדגש שהושם על כך שבעוד גוף אחד פועל למען שלום האנושות ואיך להציל את העולם, גוף אחר פועל בדיוק מהסיבות ההפוכות, למען פגיעה באנושות והעמדתה של מדינת ישראל בסכנה מוחשית. ממש אנשי החושך מול אנשי האור. השאלה היא מי בסופו של דבר ינצח?

לסיכום: ספר מעניין ומרתק הגדוש בנושאים מדיניים, אקטואלי ורלוונטי יותר מתמיד, כשלצד הסכנות והניסיונות האדירים למגרם, מוצגים גם פעולותיהם של ארגון הפועל לשם הגנה על כדור הארץ, ולצד העבודה הקשה, נפתח צוהר לרומן אסור הגורם לגיבורי הרומן לרגשות מסעירים.

264 עמודים
ספרי ניב הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2019

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...