יום שבת, 9 בינואר 2021

כרטיס לכיוון אחד / כלנית קין


                                                                         
העלילה מספרת את סיפורה של יעל, נשואה ואם לארבעה המחליטה ביום בהיר אחד לקחת פסק זמן משגרת יומה ולהעביר את היום באופן לא שגרתי. יעל מודיעה לבית הספר שבו היא מלמדת כי אינה חשה בטוב, לאחר מכן היא יוצאת מביתה ומחליטה לתפוס אוטובוס אקראי שיקח אותה אל עבר יעד בהפתעה.

אך תוכניות לחוד ומציאות לחוד. יעל מוצאת את עצמה בסיטואציה מטלטלת שמשנה את כל תוכניותיה. בדרכה הלא צפויה היא מגיעה לאזור כפרי ושם פוגשת בקשישה חביבה בשם פרלה, ניצולת שואה הגרה בגפה ופותחת בפניה את שערי ביתה וגינתה המטופחים. יעל מרגישה כל כך בנוח ושלווה בביתה של פרלה וכבר לא בטוחה שברצונה לעזוב את השקט והרוגע של הכפר ולשוב לחייה המונוטוניים שבמהלכם חוותה לא מעט אכזבות.

תוך כדי העלילה, מוצג בפנינו סיפורה של יעל מתקופת צעירותה. הקשר עם הוריה, שירותה הצבאי, ההיכרות עם אב ילדיה והסיבות שהביאו אותה לעזוב את ביתה.

העלילה גם מאפשרת לקורא להכיר בצורה מפורטת ומרתקת את דמותה של פרלה, הקשישה החביבה שהכניסה את יעל לביתה במאור פנים. פרלה נולדה בפולין וחוותה על בשרה את זוועות מלחמת העולם השנייה, ובספר נחשפת הדרך שעברה מילדה מאושרת ממשפחה אמידה ועד לנערה שנאבקה בכדי לשרוד מידי יום ביומו.

יעל נקרעת בין חייה המוכרים עם הבעל והילדים ובין החיים השלווים בחברתה של פרלה. בכל יום היא דוחה את החזרה שלה לביתה בתירוצים כאלה ואחרים. אך, בסופו של דבר יהיה עליה להגיע להחלטה בנוגע לאופן שבו תמשיך בחייה.

איזה ספר מרתק! נסחפתי בקריאה בו כבר מהפרק הראשון. הכתיבה פשוט נפלאה, סוחפת והייתי סקרנית לגבי הבאות. דמותה של יעל הייתה מעניינת ואהבתי את הקשר החם שצמח בינה לבין פרלה. יעל אירחה חברה לפרלה שחיה בגפה ועזרה לה במטלותיה, ופרלה אירחה אותה בביתה וסיפקה לה לאוזן קשבת ולמעשה נהנתה מחברתה ושמחה על כך שאינה לבדה. סיפורה של פרלה היה מרתק בעיני לכל אורכו.

אהבתי את האווירה הכפרית שתוארה היטב בספר, המאכלים הביתיים הטריים, הפירות שנקטפו ישירות מהעצים. הכנת משקה ה”רימונדה” מרימונים ולימונים שממנו ממש התחשק גם לי לטעום.

לקראת סוף הספר הייתה התפתחות בעלילה שנפלה עלי כמו רעם ביום בהיר! ממש לא ציפיתי לתפנית שכזו שהייתה בעיני כה מטלטלת ומזעזעת. הרגשתי שפתאום משהו במסלול העלילה השתנה לגמרי, אבל אחרי שהתדהמה חלפה, דווקא השינוי החד בעלילה גרם לסקרנותי לגבור.

הספר מדבר גם על הנושא הכה חשוב וכאוב של מצב האדם הסובל מפוסט טראומה, ההשלכות על האדם שחייו חוו טלטלה איומה והוא אינו יכול עוד לאחוז במושכות של חייו. הפוסט טראומה גורם לזעזוע לא רק לאדם הסובל ממנה, אלא גם לסובבים אותו שרואים את יקירם קמל מול עיניהם ואין להם את הכלים בכדי להתמודד עם המצב הרגיש.

בסופו של דבר, הספר כן הסתיים באופן שבו שיערתי שיקרה, להוציא את התפנית בעלילה שהייתה עבורי קשה לעיכול. ובלי קשר להתפתחות הבלתי צפויה, הספר שכאמור כתוב היטב, היווה עבורי חוויית קריאה נהדרת, סוחפת ומרגשת וגמעתי את הפרקים בעניין רב ובסקרנות בלתי פוסקת.

270 עמודים
ספרי ניב הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2020

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...