יום שישי, 8 בינואר 2021

כריתה / לבנה מושון


זהו סיפורו של מיכה, רווק בשנות ה-40 המאוחרות לחייו, גבר ביישן, מסוגר שאינו מרבה במילים. מלבד אופיו המאופק, מיכה גם סובל מהפרעות אכילה, הוא אוכל על מנת למלא חוסרים ולהתמודד עם בעיות רגשיות. לאחרונה איבד את אמו, רוזליה שעמה התגורר, וכעת הוא גר בגפו בבית שהיה שייך להוריו.

מאז שהיה קטן, מיכה השתדל לרצות את הוריו ולפעול כבקשתם, אך לא תמיד צלח בכך.

לאחר מות אמו. מיכה הגיע לביתה של זושה, קשישה חביבה שהייתה חברה של אמו והכירה אותה עוד מתקופת מלחמת העולם השנייה. בביקוריו אצל זושה, הקשישה מספרת לו על קורותיה של אמו בצעירותה והוא מגלה פרטים על אודותיה שהוא לא ידע, פרטים שבמבט לאחור שופכות אור על אופן התנהלותה של האם שלעיתים כשל להבינה.

אך הסיפורים על אמו לא היו הסיבה היחידה לכך שמיכה אהב לבקר בביתה של זושה. הסיבה הנוספת שהיא למעשה העיקרית עבורו הייתה דורה, השכנה הקולומביאנית של זושה, אם חד הורית לילד צעיר וחולה הזקוק להשתלת כליה.

מיכה, שעד כה לא הצליח לפתוח את ליבו בפני אף אחת, גילה לראשונה את רגשות האהבה, החמלה, האכפתיות, הרצון להעניק והמחויבות כלפי האחר. מיכה חש לראשונה שיש לו בשביל מה ומי לחיות, הוא הגיע למסקנה שסוף סוף אחרי חיפושים רבים ואי ודאות, הוא מצא את ייעודו ומקומו בעולם.

מה יגלה מיכה על אמו שמעולם לא ידע? ואיך יתפתח הקשר בינו לבין דורה הקולומביאנית שכבשה את ליבו ושינתה את חייו?

את כל התשובות תמצאו בעלילתו הנהדרת של הספר “כריתה”!

הספר כתוב היטב, הוא מאוד קריא וזורם ונהניתי מהקריאה בו. כשהוצג קולם של הוריו של מיכה, נכתבו מידי פעם מילים ביידיש ובפולנית שהפכו את הכתוב למאוד אותנטי. גם כשהוצג קולה של דורה הקולומביאנית, הסופרת דאגה שנוכל ממש לשמוע את מילותיה של דורה ע”י כתיבתם עם המבטא הלטיני שהדגיש את האות ס’ כשנאמרו מילים שכללו את האותיות צ’ או ש’. כמו כן, בדיבורה בעברית קלוקלת נשזרו מילים בספרדית.

העלילה מציגה שני סיפורים… הסיפור הראשון הוא סיפור ההווה של מיכה, התמודדותו עם מות אמו, הקשיים שלו לנהל חיי חברה, ביקוריו אצל זושה והיכרותו עם דורה שגרמה לו לפתוח את ליבו ולגלות רגשות שלא חש לפני כן. כשמידי פעם יש קפיצות לעבר שבהן מיכה נזכר בחוויות מהילדות. והסיפור השני שבו זושה מספרת למיכה על קורותיה של אמו רוזליה מימי נעוריה ועד בגרותה.

שורה תחתונה: סיפור יפה ורגיש על גבר שמקבל תשובות על עברו, מוצא את ייעודו ומחליט שאינו רוצה עוד להישאר לבדו.

295 עמודים
עריכה: עפרה גלברט-אבני
הוצאת דני ספרים
שנת הוצאה: 2019

                                                           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...