יום שבת, 9 בינואר 2021

ניגונו של עוף החול / אשר שמאמה


                                                                         
העלילה מספרת את סיפורו של אלדו ז’אק, בחור ממוצא יהודי אשר נולד בטריפולי שבלוב והחליט לעזוב את ביתו ולעבור לפריז, העיר שבה למד שנים לפני כן, ושהינה גם מקום מגוריהם של שני דודיו. אלדו התקבל בבית דודו גבריאל בזרועות פתוחות, הוא החל לעבוד במפעל שברשותו, ודי מהר הוכיח את כישוריו הרבים ואת חוש העסקים המפותח שלו. פעולותיו הועילו רבות להשגת רווחים שאפשרו מחשבות על הרחבת העסק. אך, את חלומותיו השאפתניים קטעה פרוץ מלחמת העולם השנייה.

אלדו, בניגוד לדודיו, חש בסכנה הצפויה ליהודים בפריז. הוא לא היה כלל שאנן והחליט לעזוב את פריז ולעבור לאזור בטוח יותר. דודיו שלא חשבו כי המצב כל כך חמור, החליטו להישאר בפריז, ואלדו נפרד מהם בעצב ובחשש לגורלם וגורל משפחותיהם, אך החליט להמשיך בדרכו. הוא ניצב לא פעם מול סכנה והצליח לחלץ את עצמו ממנה עד שבסופו של דבר הגיע ללונדון בזכות הצטרפותו לכוחות צרפת החופשית ושם פגש בבחורה בשם איב. איב נולדה למשפחה מיוחסת, אך מעולם לא אהבה להתפאר במעמדה. היא עבדה בקנטינה של מטה הכוחות של צרפת החופשית. בערבי החברה של הקבוצה היא ניגנה בגיטרה בחן ובכישרון רב, ובערב כזה כשאלדו שמע את נגינתה הסוחפת, הוא הופנט ולא הצליח להוריד ממנה את עיניו.

כך התחיל סיפור אהבתם של אלדו ואיב. השניים תכננו עתיד ביחד, אך המכשולים בדרכם יתבררו כרבים ומורכבים. החל מהתנגדות לקשר מצד אמה של איב משום שאלדו יהודי, וכלה בנסיבות יותר מורכבות. אלדו המשיך להוכיח את מוחו החריף ואת החוש העסקי וזכה להערכה רבה מצד מפקדיו. פעולותיו זיכו אותו בקידומים והשגת ממון רב, אך חיבתו הגדולה להימורים מאיימת לסכן את כל אשר בנה. מה יצפה לאלדו ואיב בחייהם המשותפים? האם אהבתם תצליח לעמוד בכל הטלטלות שיחוו? את כל התשובות תמצאו בסיפורם היפהפה של אלדו ואיב בספר הנהדר “ניגונו של עוף החול”!

מאוד נהניתי לקרוא את הספר שהיה מאוד מעניין בעיני מתחילתו ועד סופו. הכתיבה טובה וקולחת והעלילה מרתקת ומלאת רגש המתארת אהבה, שנאה, פרדות, איחוד מרגש, והתפתחויות מצמררות. מדובר בעלילה המתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך כל הזוועות שחוו היהודים במחנות לא מתוארות כאן בהרחבה. העלילה אכן מתארת את מצבם העגום של היהודים באירופה ובלוב בזמן עליית הנאצים לשלטון, היחס המשפיל ליהודים והעברתם למחנות, והכאוס שאחרי המלחמה כשמתחילים הניסיונות לאתר בני משפחה ניצולים. הספר מספק לקורא נקודת מבט נוספת על המלחמה שחושפת את הפעולות של הכוחות של צרפת החופשית, העסקים שהתקיימו מאחורי הקלעים והקשרים העסקיים שנוצרו עם תום המלחמה.

דמותו של אלדו הייתה כמו “עוף החול”, הוא השיל מעליו את עברו והתחיל בדרך חדשה פעם אחר פעם. תחילה, עזב את משפחתו בלוב והתחיל מחדש בפריז, לאחר מכן, עזב את פריז ויצא לדרך חדשה בלונדון וכך הלאה… בכל הזדמנות שנקרתה לפניו הוא ניצל את כישוריו וקשריו העסקיים למען עתידו. ולמרות היותו איש עסקים ממולח, חולשתו להימורים התנגשה בכישרונו וחסמה את דרכו ואת אושרו.

זהו ספרו הראשון של אשר שמאמה אשר כתב בכישרון רב את העלילה אשר נכתבה בהשראת אירועים שקרו למשפחתו בתקופת השואה.

עלילה סוחפת ומרתקת, מומלץ! 

406 עמודים
ספרי ניב הוצאה לאור
שנת הוצאה: 2019

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...