יום שבת, 9 בינואר 2021

מתכונים לאהבה ולרצח / סאלי אנדרו


                                                                 
עלילת הספר מתרחשת בשמורת הטבע קליין קארו שבדרום אפריקה ובמרכזה נמצאת טאני מריה, אלמנה בשנות ה-50 לחייה שעובדת בעיתון מקומי לצידן של חברותיה הטובות ג’סי והטי. מריה מאוד אוהבת לבשל, בשבילה אוכל הוא אהבה טהורה והנאה גדולה. בעיתון המקומי שבו מריה עובדת היא כותבת מדור של מתכונים. אך, מנהלי העיתון רצו להוריד את המדור שלה ולשים במקומו מדור עם עצות בענייני אהבה. ואז עלה הרעיון שלפיו מריה תמשיך לכתוב את המדור ותייעץ לקוראים בענייני אהבה וגם תוסיף מתכון מתאים.

מריה לא חשבה שהיא כל כך מתאימה לעוץ עצות בענייני אהבה. הניסיון שלה עם בעלה המנוח היה בכי רע וממותו היא לבד בלי אהבה בחייה. אבל היא מבחינתה לא מרגישה בודדה, הרי יש לה את האוכל הטעים שהיא יודעת להכין כל כך טוב, שלל מאכלים מכל מיני סוגים שממלאים את ביתה בניחוחות ממכרים וממלאים את בטנה וגם את ליבה.

אך האם המאכלים הנפלאים שמריה מכינה אכן מספיקים בכדי למלא את ליבה? האם חייה אכן שלמים במצבם הנוכחי? מריה בטוחה שכן. האמנם?

קוראים רבים של העיתון כתבו למריה מכתבים שבהם ביקשו את עצותיה. אחת מהכותבות הייתה אישה שבעלה מכה אותה והתלונן על תבשיל שהכינה עבורו. אותה אישה גם סיפרה למריה על חברה טובה שלה שלמעשה מאוהבת בה ואילו היא רואה בה רק חברה טובה ולא מעבר לזה. מריה שלחה לה תשובה עם מתכון משופר לתבשיל ובנוסף יעצה לה לא להמשיך ולהישאר לצידו של בעל מכה. זמן לא רב לאחר מכן, אישה נרצחה ומריה מבינה כי מדובר באותה האישה שפנתה אליה במכתב. היא מרגישה אשמה על כך שכתבה לה לעזוב את בעלה, וחששה שהבעל רצח אותה לאחר שהודיעה שהיא עוזבת אותו. מריה וחברותיה החליטו לחקור את פרשת הרצח במקביל לחקירות המשטרה המקומית. בפרשת הרצח היו מספר חשודים וככל שמריה וחברותיה התקדמו בחקירתן, כך הן העמידו את עצמן בסכנה גדולה יותר. מריה הייתה נחושה להגיע לאמת והסכנה לא הרתיעה אותה. בדרכה לגילוי זהות הרוצח, היא ממשיכה לבשל ולאפות מגוון של מאכלים ואף משתמשת בידע הקולינרי שלה בחקירותיה.

מי הרוצח המסתורי שרצח את אותה אישה מוכה? האם זה היה בעלה האלים? או אולי חברתה שקינאה בבעל? או אולי בכלל ידיד מהעבר? זה בעצם יכול היה להיות כל אחד מהאנשים שבאו במגע עם הנרצחת. אז מי הוא הרוצח ומה הוביל לרצח? את זה תגלו בספר הכייפי והמתובל בטוב טעם: “מתכונים לאהבה ולרצח”!

איזה יופי של ספר! הוא קליל ומהנה, מותח ומסקרן, וכל המתכונים והמאכלים שבו מעוררי תיאבון ומשאירים טעם של עוד. אז מלבד העובדה שאני בהחלט ממליצה על הספר הזה, אני גם ממליצה לא לקרוא אותו על בטן ריקה כי הבטן שלכם לא תעמוד בזה. לאורך כל הקריאה לקחתי משהו לנשנש וגם הצצתי במתכונים שמופיעים בסוף הספר בכדי לבדוק אם כל המצרכים נמצאים אצלי בבית.

טאני מריה היא דמות כובשת! יש לה לב רחב והיא נהנית לשמח את עצמה ואת הסובבים אותה במאכלים הנהדרים שלה. האהבה העצומה של מריה לאוכל הורגשה בכל צעד שעשתה. למעשה, היא כל כך אוהבת להכין אוכל ולאכול אותו שבזכות אותה אהבה היו בספר לא מעט קטעים משעשעים מאחר ודווקא ברגעים דרמטיים שהתרחשו, מריה הביעה דאגת יתר לאוכל ודי התעלמה ממה שהיה אמור להדאיג אותה באמת באותה סיטואציה.

הבקיאות שלה בכל הקשור במאכלים ובריחות שלהם גם עזרו לה בחקירת הרצח ואפשרו לה לראות דברים שאפילו השוטרים פסחו עליהם.

שורה תחתונה: ספר מתח כייפי וקליל המתובל באהבה רבה לאוכל ולחיים. 

410 עמודים (כולל המתכונים בסוף הספר)
מאנגלית: יעל אכמון
הוצאת כנרת זמורה-ביתן
שנת הוצאה: 2017

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...