יום שבת, 9 בינואר 2021

זמן שאול / עמליה רוזנבלום


                                                                
הספר מספר את סיפורו של הסופר שאול סמל, סופר מוכר ובעל שם, כזה שספריו נכנסו לרשימת הקריאה בבתי הספר. למרות הצלחותיו המזהירות בעבר, שאול נמצא במשבר כתיבה כבר למעלה מעשור.
בתחילת העלילה, שאול, גרוש ואב לשני ילדים, נמצא ביו יורק בימים של אחרי אסון התאומים. הוא מרצה באוניברסיטה ומנהל רומן עם סטודנטית בשם שרה שלה הוא היה אמור להעניק את הציון שלה בתזה, ציון שמן הסתם יהיה משופר לאור ביקוריה של שרה בדירתו. שרה מנצלת הזדמנות שנקרית בדרכה וגונבת מדירתו אוסף סיפורים קצרים ששאול כתב בתקופה האחרונה. אותם סיפורים היו למעשה כל מה ששאול כתב לאחרונה.

הסמסטר הסתיים ושאול מצא את עצמו בלי עבודה בניו יורק. על כן הוא חוזר ארצה ללא הסיפורים הקצרים, מאחר ולא הצליח להשיבם אליו. היות והוא נמצא במצוקה כלכלית, שאול מאשר את השתתפותו בטקס הכרזת הזוכים בתחרות סיפורים קצרים. באותה התחרות פונה אליו בחורה צעירה בשם אלונה. אלונה העריצה את שאול בזכות הידע הרב שלו והישגיו הרבים. אלונה רצתה לקבל את חוות דעתו בנוגע לסיפור שכתבה ושלחה לתחרות שבה לא זכתה. כששאול קרא את הסיפור הוא הבין די מהר כי מדובר בחומר מבטיח. אמנם הכתיבה היא בוסרית, אך בעיניו מדובר ביהלום לא מלוטש, ושאול הרגיש שהוא יכול ללטש אותו בצורה כזו שתביא לתוצאות מרשימות במיוחד.

מה שאול יחליט לעשות עם הסיפור של אלונה ולאילו תוצאות פעולותיו יביאו? תקראו את הספר ותגלו!

לכל ספר יש את הזמן והעיתוי שמתאים לו, וימים אלו היו עבורי הזמן הנכון לקרוא את "זמן שאול". אמנם לא התחברתי לספר מיד בעמודיו הראשונים, אך לאחר מספר פרקים העלילה צברה תאוצה ונהניתי מאוד מהקריאה. הספר כתוב היטב, הוא זורם וקולח, בעל טקסט שנון וכנה, ומדבר על מגוון רחב של התרחשויות כגון התמכרות לסמים ושימוש בסמים כממריץ לכתיבה, יריבויות בעולם הספרות, ניצול סמכויות ועוד. אהבתי מאוד את הכנסתם של ציטוטים משירים לעלילה. כמו כן, חיבבתי את הצד הקומי שבדמותו של שאול. כמו למשל הגרסה שלו למילות השיר "אותיות האלף בית". אבל היו בשאול צדדים נוספים שאותם בכלל לא אהבתי. הוא היה אגוצנטרי, אנוכי ולעיתים אף נבזי, ולמרות הכל כלל לא התקשיתי ליהנות מהעלילה המסקרנת שהפכה מרומן לספר מתח משובח.

מלבד ניסיונותיו של שאול לגרום לנסיקה בקריירה שלו, העלילה הציגה את מערכת היחסים הסבוכה שלו עם גרושתו וילדיו. שאול כל כך התרכז בעצמו ובכתיבה ובשל כך לא היה כמעט נוכח בחיי ילדיו שהרגישו בחוסרו.
בנוסף, גם הקשר עם אמו לא היה לבבי במיוחד, ולזה נוסף אירוע מהעבר הרחוק, אי שם בילדותו של שאול שעם התקדמות העלילה הסיפור המשפחתי שלו נחשף ומתבהר במלואו.

הספר מציג מגוון של דמויות מציאותיות, ואת כל הצדדים באופיין בלי ליפות את המציאות, אלא להציגה בדיוק כפי שהיא. ממש "על הדבש ועל העוקץ".

שורה תחתונה: מעשה בסופר בעל שם אשר את הקריירה משתוקק לשקם, הוא לא בוחל באמצעים - הכל בשביל ספר מצליח על המדפים.


410 עמודים
עורכת: יערה שחורי
כתר ספרים
שנת הוצאה: 2020



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הסוררות

הסוררות / אמיליה הארט רומן הביכורים הנפלא הזה היה עבורי הפתעה מקסימה. כשקראתי על העלילה הסתקרנתי מכך שהספר מדבר על נשים שמגיעות משלוש תקופות...