יום שבת, 9 בינואר 2021

פרנצ’סקה / לינה בנגטסדוטר


                                                                    
צ’ארלי לאגר, החוקרת המשטרתית משטוקהולם, היא אישה עם לא מעט בעיות. היא סובלת מדיכאון, חרדות, נדודי שינה וצורכת תרופות בעקבות זאת, אך זה לא מונע בעדה להמשיך ולצרוך אלכוהול בכל הזדמנות. כשהיה עליה לשוב לעיירת הולדתה בכדי לחקור את היעלמותה של צעירה בשם אנבל, מצבה הנפשי של צ’ארלי התדרדר והנוכחות שלה באזור שבו התגוררה כילדה לצד אמה הבעייתית, העלתה אצלה זיכרונות כואבים שאותם ניסתה להדחיק.

לאחר סיום החקירה שניהלה, צ”ארלי שבה לשטוקהולם והמשיכה בתפקידה במשטרה. חודשים לאחר מכן, חברת ילדות קרובה בשם סוזן יצרה עמה קשר וביקשה את עזרתה. צ’ארלי שהייתה במצב נפשי רעוע שאף השפיע על עבודתה, החליטה להקשיב לעצת מפקד תחנת המשטרה ולקחת שבוע חופש למנוחה ולטפל בעצמה יותר.

אבל צ’ארלי לא באמת התכוונה לשבת בביתה לנוח ולהתבטל. היא נסעה לעיירת הולדתה לבית חברתה סוזן על מנת לתמוך בה בתקופה הקשה שעוברת עליה. במקביל, היא החליטה לחפש באינטרנט מידע על עיתונאי בשם יוהן שאותו הכירה בעת שחקרה את מקרה אנבל. אותו עיתונאי שהצליח אז להקסים את צ’ארלי ויחד עם זאת גרם בעקיפין להוצאתה מהחקירה של תיק אנבל, פרסם כתבה על צעירה בשם פרנצ’סקה שלפני 30 שנה נעלמו עקבותיה ומעולם לא הצליחו לגלות מה עלה בגורלה.

אותה פרשה ירדה די מהר מהכותרות בזמנו וללא תוצאות. אף אחד לא ידע לומר האם פרנצ’סקה ברחה או נרצחה. היא פשוט נעלמה מהאחוזה שבה התגוררה עם אחותה והוריה האמידים. היעלמותה של פרנצ’סקה התרחשה זמן קצר לאחר התאבדותו של החבר הכי טוב שלה, צעיר בשם פול. פרנצ’סקה טענה שוב ושוב כי לא יכול להיות שפול התאבד. היא האמינה שהוא נרצח ואף היו לה חשודים במעשה. אבל אף אחד לא האמין לדבריה לאור בעיות ההתנהגות שמהם סבלה. הוריה סרבו להאמין לדבריה מאחר וכבר תפסו אותה בעבר בשקר, הם שלחו אותה לטיפול פסיכולוגי, וגם הפסיכולוג הסיק כי פרנצ’סקה אינה דוברת אמת וכי אולי סבלה מהזיות. וכך, מותו של פול נותר כהתאבדות ואחרי היעלמותה של פרנצ’סקה לא התקבל כל אות חיים ממנה.

צ’ארלי אמנם נמצאת בחופשה, אבל חושי החוקרת שבה לא מאפשרים לה להעלים עין מהפרשה הלא מפוענחת שרק כעת גילתה עליה. היא מתחילה לחקור מי הייתה פרנצ’סקה ומה היה יכול להוביל להיעלמותה. לחקירה הפרטית שלה מצטרף העיתונאי יוהן ושניהם מגלים מהר מאוד כי אף אחד מתושבי העיירה לא מוכן לדבר ולשתף איתם פעולה. מה הם מסתירים?

צ’ארלי שוב נאלצת להתמודד עם שדים מעברה, היא נחשפת לעוד פרטים על אמה שלא הייתה מודעת אליהם, וככל שמאמציה להגיע לפיענוח המקרה מתקדמים, כך היא מתקרבת לחשיפה אישית משלה. היא לא תיארה לעצמה שבעודה מנסה להגיע לאמת בנוגע לגורלה של פרנצ’סקה, היא בעצם תגלה את האמת שלה.

מה צ’ארלי תגלה על פרנצ’סקה שנעלמה לפני 30 שנה? האם היא אכן תצליח לגלות מה עלה בגורלה של פרנצ’סקה? ואיך זה קשור אליה, לאמה ולחייה?

את כל התשובות תוכלו למצוא בספר המתח “פרנצ’סקה”!

הספר כתוב היטב, הוא מעניין ומאוד זורם וגם אם לא היו יותר מידי הפתעות בעלילה, חוויית הקריאה הייתה מהנה. הספר מחולק לפרקים קצרים המסופרים בגוף שלישי, ולסירוגין מוצגים פרקים המסופרים מנקודת מבטה של פרנצ’סקה. ובכך, ההווה והעבר מועברים לקורא בצורה חופפת ומעניינת.

בספר הראשון בטרילוגיה של החוקרת צ’ארלי לאגר, הכרנו את צ’ארלי מלאת הבעיות שלמרות הכל, היא מנסה לבצע את עבודתה על הצד הטוב ביותר, גם אם לא תמיד מצליח לה. גם בספר הזה, צ’ארלי נשארה אותה אישה עם שלל בעיות, חרדות ופחדים. היא לא הצליחה להביא את חייה למצב טוב יותר. היא מודעת לכך שהאלכוהול מפריע לעבודתה ומשפיע עליה לרעה, אבל היא לא מצליחה לשלוט בשתייה. אולי רק אחרי שכל הדברים שהדחיקה מהעבר יחשפו והיא תתמודד איתם כראוי, רק אז היא תוכל לצאת ממעגל החרדות והדיכאון.

ואולי זה מה שמחכה לנו בספר השלישי…את זה כנראה נגלה בהמשך.

שורה תחתונה: כשצ’ארלי לאגר מתחילה לחקור, אותה אף אחד לא יכול לעצור!

412 עמודים
משוודית: יעל צובארי
הוצאת כנרת זמורה
שנת הוצאה: 2019

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המכתבים הנסתרים

המכתבים הנסתרים / לורנה קוק עלילת הספר נפתחת באנגליה של שנת 1914 ומספרת את סיפורה של קורדיליה, צעירה המתגוררת באחוזה כפרית עם הוריה ושני אחי...